Πολιτική ποιότητας του Τμήματος για την ανάπτυξη και τη βελτίωση του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών»

Γενικές αρχές


Η Πολιτική Διασφάλισης Ποιότητας (ΠΔΠ) του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών εναρμονίζεται πλήρως με την πολιτική ποιότητας του Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου και αντικατοπτρίζει τις βασικές αξίες του Ιδρύματος.

Το Τμήμα μεριμνά για τη διασφάλιση και ανάδειξη της ποιότητας του διδακτικού, ερευνητικού, και του διοικητικού του έργου, στοχεύοντας στη διαρκή βελτίωση των λειτουργιών του με τη συμμετοχή και συμβολή όλων των μελών του. Το Τμήμα οργανώνει και υλοποιεί Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) υψηλών προδιαγραφών σε τομείς της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών, προσανατολισμένων στις σύγχρονες τάσεις της επιστήμης και σε τεχνολογίες αιχμής, ενισχύοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ακαδημαϊκή του ταυτότητα και τη διασύνδεση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Επιπρόσθετα, το Τμήμα είναι προσηλωμένο στην προσπάθεια ανάπτυξης ενός δημιουργικού περιβάλλοντος έρευνας, καινοτομίας, και απασχόλησης για όλο το προσωπικό, διδακτικό, ερευνητικό, και διοικητικό, καθώς κι ενός δημιουργικού ακαδημαϊκού περιβάλλοντος για τους φοιτητές του. Η ποιότητα αναγνωρίζεται ως θεμελιακό στοιχείο για την πραγμάτωση του οράματος και την επίτευξη της αποστολής του Τμήματος, και συνεπώς είναι σημαντική η δημιουργία κουλτούρας ποιότητας.

Ειδικότερα, το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» δεσμεύονται για την εφαρμογή της πολιτικής ποιότητας, η οποία ενισχύει την ακαδημαϊκή αριστεία αλλά και τον προσανατολισμό του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών. Επιπλέον, η πολιτική ποιότητας διασφαλίζει τη συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων για την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων των προγραμμάτων μέσω σαφώς οριζόμενων δράσεων και μέσων επίτευξης τους, ενώ εφαρμόζει τις ενδεδειγμένες εσωτερικές και εξωτερικές διαδικασίες ποιότητας με απώτερο σκοπό τη διαρκή βελτίωσή τους. Πέραν των ανωτέρω, το Τμήμα μεριμνά για την ύπαρξη κλίματος επικοινωνίας και συνεργασίας εντός της ακαδημαϊκής κοινότητας του Τμήματος (διδασκόντων, ερευνητών, φοιτητών, διοικητικού προσωπικού, και λοιπών ενδιαφερομένων).

Διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας

Το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» εφαρμόζουν τις διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας που προβλέπονται από το Εσωτερικό Σύστημα Διασφάλισης Ποιότητας (ΕΣΔΠ) του Ιδρύματος, με την κατά περίπτωση αναγκαία εξειδίκευση σε προγράμματα σπουδών 2ου κύκλου. Η εφαρμογή των διαδικασιών του ΕΣΔΠ πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Μονάδα Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για το Τμήμα και τα επιμέρους ΠΜΣ για την υλοποίηση των διδακτικών κι ερευνητικών τους δραστηριοτήτων, την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί, και την αναβάθμιση του εν γένει ακαδημαϊκού έργου.

Οι διαδικασίες που εφαρμόζονται για την παρακολούθηση και τη συνεχή βελτίωση της ποιότητας του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών», αναλύονται ως ακολούθως:

  1. Εφαρμογή πολιτικής για την διασφάλιση ποιότητας του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» η οποία θα περιλαμβάνει στοχευμένες δράσεις ποιότητας για τη δημιουργία ενός πλαισίου εντός του οποίου οφείλει να λειτουργεί το εν λόγω ΠΜΣ. Η πολιτική διασφάλισης ποιότητας του ΠΜΣ είναι δημοσιοποιημένη στην ιστοσελίδα του ΠΜΣ.
  2. Διάθεση και διαχείριση των πόρων του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» μέσω διαδικασιών που βοηθούν στην πραγματοποίηση βέλτιστων επιλογών για τη δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος επίτευξης των κοινών στόχων του Τμήματος και του ΠΜΣ. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η διασφάλιση των απαιτούμενων πόρων σε προσωπικό, υποδομές, και υπολογιστικό ή λοιπό εξοπλισμό, ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά και να βελτιώνονται οι δείκτες ποιότητας του ΠΜΣ.
  3. Στοχοθεσία ως προς τη διασφάλιση ποιότητας του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» σε ετήσια βάση. Οι στρατηγικοί στοίχοι του ΠΜΣ επιλέγονται ύστερα από διαβούλευση και συμφωνία των οργάνων διοίκησης του Τμήματος και του ΠΜΣ, μεριμνώντας ώστε να είναι μετρήσιμοι και άμεσα παρατηρήσιμοι ετήσιοι ποσοτικοί και ποιοτικοί στόχοι, οι οποίοι αποτιμώνται από συγκεκριμένους δείκτες. Η επίτευξη των στόχων θα είναι αποφασιστικής σημασίας για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των εσωτερικών λειτουργιών του ΠΜΣ (διοικητικών, εκπαιδευτικών, και ερευνητικών).
  4. Περιοδική εσωτερική αξιολόγηση και διαρκή παρακολούθηση του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» του Τμήματος με την υποστήριξη της ΜΟΔΙΠ του Ιδρύματος. Η εσωτερική αξιολόγηση έχει ως στόχο την αποτίμηση των διαδικασιών που υλοποιούνται, ώστε να αναδεικνύονται καλές πρακτικές και να εντοπίζονται σημεία που μπορούν να βελτιωθούν για την επίτευξη των στόχων ποιότητας που έχουν ορισθεί.
  5. Συλλογή δεδομένων ποιότητας: μέτρηση, ανάλυση και βελτίωση του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών». Εφαρμόζονται αποτελεσματικές διαδικασίες συλλογής και ανάλυσης δεδομένων (τα οποία είναι πλήρη, ορθά, και επικαιροποιημένα), μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται στοιχεία για τη δομή και οργάνωση των μαθημάτων, τους φοιτητές, το διδακτικό προσωπικό, τη διδασκαλία, και την παροχή υπηρεσιών προς τους φοιτητές του ΠΜΣ. Τα εν λόγω δεδομένα τροφοδοτούν τα πληροφοριακά συστήματα του Τμήματος και του Ιδρύματος, καθώς και το πληροφοριακό σύστημα ΟΠΕΣΠ της ΕΘΑΑΕ.
  6. Δημοσιοποίηση πληροφοριών για το ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών». Η υιοθέτηση της πρακτικής αυτής καθιστά τις πληροφορίες που αφορούν το εν λόγω ΠΜΣ άμεσα προσβάσιμες, επίκαιρες και διατυπωμένες με αντικειμενικότητα και σαφήνεια. Εκτός της ανάρτησης στην ιστοσελίδα του ΠΜΣ, σημαντικές πληροφορίες δημοσιοποιούνται και σε ειδικό χώρο στην ιστοσελίδα του Τμήματος η/και του Ιδρύματος προκειμένου να αυξηθεί η προβολή του προγράμματος. Η διαδικασία δημοσιοποίησης των πληροφοριών λαμβάνει υπόψη την ύπαρξη δίγλωσσου περιεχομένου και τις πρακτικές ελέγχου και επικαιροποίη σης αυτού.
  7. Εξωτερική αξιολόγηση του ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών». Στις προαναφερθείσες διαδικασίες προστίθεται και η εφαρμογή διαδικασιών περιοδικής πιστοποίησης του προγράμματος από την ΕΘΑΑΕ, που πραγματοποιούνται από επιτροπές ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων.

Οι ανωτέρω διαδικασίες διασφαλίζουν και την εναρμόνιση του ΠΜΣ με την ισχύουσα νομοθεσία καθώς και με τον κανονισμό μεταπτυχιακών σπουδών ή άλλων αποφάσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, συνεκτιμώντας στο πλαίσιο του εφικτού τις απόψεις των φοιτητών, αποφοίτων του Τμήματος και του ΠΜΣ.

Στόχοι της πολιτικής

Οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας της προηγούμενης ενότητας, που δεσμεύονται το Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών και το ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών» να εφαρμόζουν, θα αποδεικνύουν:

α) Την καταλληλότητα της δομής και οργάνωσης του εν λόγω προγράμματος μεταπτυχιακών
σπουδών.

β) Τη συμμόρφωση των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων και προσόντων με το
Ευρωπαϊκό και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων Ανώτατης Εκπαίδευσης.

γ) Την υψηλή ποιότητα των προσόντων του διδακτικού προσωπικού και τη συνάφεια για το συγκεκριμένο πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών.

δ) Την προώθηση της ποιότητας και αποτελεσματικότητας του διδακτικού και ερευνητικού
έργου του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών.

ε) Τη σύνταξη, εφαρμογή, και ανασκόπηση των ετήσιων στόχων ποιότητας για την διαρκή βελτίωση του προγράμματος.

στ) Το επίπεδο ζήτησης των αποκτώμενων προσόντων των αποφοίτων στην αγορά εργασίας μέσα από περιοδική διερεύνηση των αναγκών της αγοράς εργασίας και παρακολούθηση της πορείας των αποφοίτων του ΠΜΣ.

ζ) Την υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υποστηρικτικών υπηρεσιών (κάλυψη αναγκών για
αποτελεσματική παρακολούθηση, π.χ. ευκολία πρόσβασης και διαθεσιμότητα διοικητικών
υπηρεσιών, βιβλιοθήκης, διαδικτυακές υπηρεσίες, κ.λπ.)

η) Την πραγματοποίηση ετήσιας εσωτερικής αξιολόγησης και ανασκόπησης του συστήματος
διασφάλισης ποιότητας για το ΠΜΣ «Επιστήμη Υπολογιστών», με τη συνεργασία της
Ομάδας Εσωτερικής Αξιολόγησης (ΟΜΕΑ) του Τμήματος και της ΜΟΔΙΠ του Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου.